Don Gato/Neko Atsume #2

Nu är jag sådär efter med bloggandet igen, men jag virkar ju en del och det kommer alltid ut först på Instagram.

I februari... ... fick jag ett uppdrag. Två vänner som nyligen fått barn, ville ha en liten amigurumi att sätta på en ställning på barnets stol. Jag frågade vilket djur de skulle vilja ha. "En katt blir väl bra!" Sedan frågade jag vilken färg den skulle ha. Då fick jag ett nystan! Så, en lila katt fick det bli. Jag sökte efter lite inspiration och bestämde mig till slut för att följa ett mönster från Little Bear crochets, mest för den söta kattrumpans skull. Och så tänkte jag att det skulle vara en bra form på katten, eftersom den skulle hänga liksom ovanför barnet, så att de skulle kunna titta på varandra. Så jag följde mönstret, förutom att jag gjorde öronen ett snäpp större (på Herr S's inrådan!) och så stoppade jag in en liten pling-mojäng i kattens huvud, så att det skulle låta om barnet kom åt katten.

Och just det, om ni undrade över rubriken... I mönstret heter katten Neko Atsume #2. Katten som jag gjorde blev döpt till Don Gato, efter en spansk barnvisa (antar jag i alla fall), eftersom barnet är halvspanskt.



Be kind!



Kommentarer