Räka

Hur kom hon på den knasiga idén att virka en räka, undrar ni kanske?

Jo, häromdagen stod jag och skalade en massa räkor (för övrigt till en riktigt god pastasås, en av de få rätter jag är riktigt bra på att både laga och äta) och efter en stund slog det mig att det kanske går att virka en räka. Kanske går det bra, kanske går det inte alls. Men jag var absolut tvungen att prova och resultatet blev över förväntan! Tycker i alla fall jag, och det är ju huvudsaken. Tycker jag.




Det blev en extra fin bild räkan till ära, tack vare Herr S som ville fota den med sin systemkamera. Det fick han gärna. Själv är jag inte så proffsig, men det får ju gärna se snyggt ut.

De svarta små ögonen som jag köpte förut, i brist på finare, passade perfekt som räk-ögon. Men det jag är allra mest nöjd med är nog ändå idén att använda hårvax på räkans ben och strån (eller heter det spröt? Jag är inte så bra på räkors anatomi). På det viset blev de lite mer formbara och framför allt fransar de sig inte i ändarna. Hoppas jag!

Kommentarer

  1. Jisses så fin! Har du gjort ett mönster på den som man skulle kunna få ta del av?

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tycker det! Tyvärr finns det inget mönster på räkan, jag har inte varit så mycket för mönster. Men du kan helt säkert göra en på frihand!

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag skulle behöva en sånhär räka i större storlek till en dramafilm, kanske låter lite konstigt men så är det :)

    Tror du att det finns möjlighet att vi skulle kunna få/köpa två stycken av dig?

    MVH Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Sofia!
      Ledsen att jag inte svarat tidigare, jag har varit bortrest.
      Det låter som en rolig utmaning, men jag kan inte lova ett bra resultat.
      Hur stora skulle räkorna vara, och framför allt, hur snart behöver du dem?

      Radera
  4. Hej! Jag är intresserad av virkade djur till en varnvagnsmobil. Det ska vara en anka, en åsna, en orm och en räka. Anka och åsna verkar kunna gå att köpa i vanliga butiker, men orm och framför allt räka verkar svårare... gör du virkade djur på beställning? Och hur lång tid kan det ungefär ta?

    Hälsningar
    Jannike

    SvaraRadera
  5. Hej Jannike!
    Jag virkar på beställning när någon vill det :-) En orm borde inte ta så lång tid att göra, lite beroende på hur avancerad du vill ha den (ska den slingra sig, ska den vara mönstrad etc.). Räkan i det här inlägget var det ju sex år sedan jag gjorde, men det borde också gå att få till en inom några veckor. Hur snart skulle du vilja ha dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera

    2. Åh så bra! 😊 jag skulle vilja ge barnvagnsmobilen till bebisen när den föds (planerad till 1/7). Men för att jag ska hinna få ihop den skulle jag behöva kanske två veckor på att få ihop den/buffert om bebisen kommer tidigt. Skulle du kunna fixa det på en månad? Om det är möjlig skulle det även vara grymt om det gick att fixa anka och åsna också, så att allt blir i samma stil, men förstår att det nog är svårt att hinna?

      Radera
  6. Det borde vara genomförbart, åtminstone med ormen och räkan! Men som du skriver, lite värre med anka och åsna.. Jag har tyvärr inte jättemycket tid att virka nu heller, då jag pluggar och samtidigt har två jobb. Börjar gärna med ormen och räkan, dock! Du får gärna maila mig på brittajobs@gmail.com och berätta lite mer om hur du vill att de ska se ut (storlek, färg, form osv.).

    SvaraRadera
  7. Hej
    Håller på med ett gosedjur till min syster som väntar sin första, vi har kallat barnet för räkan hela graviteten så det hade varit så kul om gosedjuret håller i en räka.
    Finns det möjlighet att köpa en virkad av dig? <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      vad roligt att du hittat till min gamla virkblogg! <3

      Det vore verkligen jätteroligt och jag vill såklart alltid leverera när någon vill köpa något som jag har virkat. Men just nu måste jag tyvärr säga nej ändå, då jag knappt hinner med allt jag måste göra med jobb, studier, småbarn och graviditet. Det är med stor sorg i hjärtat dock!

      Kanske går det att få tag på personen som köpte den förra räkan och fråga om du får köpa den..?

      Radera
  8. Hej igen!

    @virkase på Instagram virkar (bland mycket annat) väldigt fina räkor. Kanske du kan få napp där?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar