Citronskalsmössa/lemon peel beanie

I vintras virkade jag en halsduk i det fantastiskt mjuka garnet Soft Lama från Svarta Fåret, som blev en favorit. Nu tyckte jag att det var dags för en ny mössa (det är ju höst, hallå) och kom på att jag kunde göra en som matchar halsduken! Så det gjorde jag. Om jag inte minns fel, gjorde jag till slut så här:

10 fm i en magisk ring
*1 fm, 1 st* i varje fm (20 maskor)
Sedan ökade jag gradvis varje varv (30 maskor, 40 maskor osv.) tills jag kom till 70 maskor. Hela tiden varannan fm, varannan st, förutom vid slutet/början av varje varv där det blev två likadana bredvid varandra (men olika varje varv). Vid 70 maskor fortsatte jag bara nedåt, tills jag tyckte att mössan var lagom lång. Sedan avslutade jag med smygmaskor, fast liksom åt motsatt håll. Virknål nr. 5 använde jag, samma som till halsduken.

Om någon förstod den beskrivningen och gör en egen mössa får denna någon gärna tala om det för mig! Och om det är någon som vill ha en bättre beskrivning för att göra en egen mössa, är det bara att fråga mig.

Med garnet som är kvar tänkte jag göra ett pannband. 




















Last winter I crocheted a scarf in the amazingly soft yarn Soft Lama from the Swedish company Svarta Fåret. Now I wanted to make a new beanie (hey, it's fall) and came up with the idea that I could make one to go with the scarf. So I did! 

If you want the pattern, please ask (there is actually no pattern, but I could try to tell you from my memory how I did it).

Next up is a matching head band with the yarn that's left.



Be kind!

Kommentarer