Hatt nr. 2 / Hat #2

Hej sommar, hej värme, hej ny sommarhatt!

När det började bli varmt och dags att ta fram sommarkläderna, tog jag på mig hatten som jag virkade förra året och kände att "nä... jag vill ha en ny!" I ett hattigare material. Raffia-snöre verkade lämpligt, men jag hittade inget bra från någon svensk återförsäljare och ville inte vänta på att det skulle levereras från utlandet. Dessutom föredrar jag att få klämma och känna på saker innan jag köper dem. Så jag gick till Panduro och tittade, och där hittade jag Paper Ribbon, alltså paketsnöre. Det verkade ganska hållbart, så jag testade. Har inte lyckats slita av det hittills, så det är nog ganska starkt. Jag får bara se till att inte ha hatten när det regnar...

Mönstret jag utgått ifrån är Novi Hat, som jag fått tillåtelse att översätta till svenska (det finns här under rubriken "Mönster och maskor/stitches"). Istället för att virka in bandet i hatten, valde jag även den här gången att sätta dit ett annat band efteråt. Enligt mönstret ska hatten vara 90 maskor i omkrets, men jag började med 80 och tyckte att även det var lite stort. Så jag gjorde bara 70 maskor. Hatten är lite i tajtaste laget, men den sitter i alla fall kvar när det blåser! Virknål på 5 mm. passade bra till Panduros pappersband.

Hello summer, hello warm weather, hello new hat!

As summer was approaching, I took out the hat that I made last year and thought that I wanted to make a new one, in a more hat like material. What I ended up with was Paper Ribbon from Panduro. It actually seems pretty strong - I haven't been able to tear it apart with my hands. Hook no 5 was a good size for this ribbon.
I followed the pattern Novi Hat from LittleThingies on Ravelry, but I only made 70 stitches (instead of 90). It became kind of tight, but on the other hand the hat stays on my head even if it's windy! I also didn't crochet the stripe, but put on another ribbon afterwards. If you are thinking about crocheting a hat, I really recommend this pattern.







Be happy!

Kommentarer