Pussy hat

De senaste inläggen har fått rubriker på enbart engelska, för att det finns liksom inget bra namn för "pussy hat" på svenska, och inte för "messy bun hat" heller, vad jag vet.

Jag antar att ingen har missat Women's march on Washington som ägde rum 21 januari i år, dagen efter att Donald Trump svurits in som USA's president. Om du har missat det, så klicka på länken^ till Wikipedia för att få mer information. Jag tror att de flesta också lagt märke till att många av protestdeltagarna hade rosa mössor med kattöron, så kallade pussy hats. Lite sent ute kan man kanske tycka att jag är, men vi har ju till exempel internationella kvinnodagen om ungefär en månad. Tanken är att jag då ska klä några statyer i pussy hats, men vi får väl se om jag vågar! Här är min första pussy hat, virkad på frihand i ett (enligt mig gräsligt) rosa akrylgarn, närmare bestämt Freja från Svarta Fåret.

I guess no one has missed the Women's march on Washington that took place on january 21, the day after Donald Trumps inauguration as the president of the United States. (If you did, take a look at the link to the Wikipedia page^ for more information.) I also think most of you noticed the pink hats with cat ears that a lot of the protesters wore, the pussy hats. You might say that I'm a bit late to the party, but we have for instance the International Women's Day coming up in about a month. I plan to dress some statues in pussy hats by then, but we'll see if I have the guts! Anyway, here is my first pussy hat, free handed in an (according to me awful) pink acrylic yarn.

Totoro verkar tveksam... Totoro seems uncertain...
Han gillar den nog! I think he likes it!



Be happy!

Kommentarer