Filta ihop garnändar/Felting yarn ends together

Via AllAboutAmi på Instagram lärde jag mig att det går att filta ihop garnändar med en filtnål - om garnet är någon typ av ullgarn, alltså från ett djur och inte syntetiskt. Jag tyckte att det verkade fantastiskt att slippa alla lösa trådar som måste fästas i slutet av varje arbete, så jag skyndade mig till garnaffären Stick & Sy för att fråga om hon hade en filtnål. Det hade hon såklart, för det blygsamma priset 10 kr. Varken jag eller Herr S, som var med, hade tyvärr några kontanter på oss. Den snälla kvinnan i garnaffären, som börjar känna igen mig vid det här laget, tyckte att vi kan lösa det nästa gång jag kommer in och handlar där! Hon berättade också att man ska ha något mjukt, gärna skumgummi, som underlag när man filtar och att man ska vara väldigt försiktig med nålen eftersom de gärna går sönder. Det kan tydligen också göra väldigt ont och komma mycket blod om man råkar sticka sig på nålen.

Via AllAboutAmi on Instagram I learned that you can join yarn ends with a felting needle - if it is some kind of animal fiber components in the yarn. I thought it seemed lovely to be able to avoid all the loose ends that need to be attached in the end of each work, so I headed to my local yarn store to ask if she had a felting needle for me. Of course she did, and it cost about 1 €. She also told me to use some soft underlay, such as foam rubber, not to break the vulnerable needle and that there might be a lot of blood and pain if you put your finger in the way of it.
Jag tog en smink-svamp från H&M som underlag och filtade ihop två ändar av det Soft Lama-garn som jag håller på och virkar en halsduk av. Det tog ett tag att få ihop dem, men till slut blev det riktigt bra.

I used a make up sponge from H&M as an underlay and felted two ends of the Sotf Lama yarn I'm currently crocheting a scarf with together. It took a while to get them joined, but eventually it turned out really good.
Lite tufsigare är det förstås just där det är ihopfiltat, men jag tror inte att det kommer att märkas när jag har virkat in det i halsduken. Det är som magi!

It is of course a bit tousled where the ends are felted together, but I don't think it will show once I've crocheted it into the scarf. It's like magic!



Be happy!

Kommentarer