Mössa till mamma/hat for mom

Sommaren har hängt i bra, men det är ju ändå slutet av september nu och därmed inte långt till möss-säsong. För ett tag sedan fick jag en påse garn av en kompis, som i sin tur fått det av en annan som inte hade någon användning av det. I den påsen fanns bland annat ett rosa ullgarn, som jag direkt såg skulle passa min mamma.

The summer has been kind to us and stayed for longer than usual, but it is the end of September now and hat season is almost here. A while ago, I got a bag of yarn from a friend, who had gotten it from someone else who had no use for it. In that bag was a pink wool yarn, which I immediately saw would fit my mom.
Jag hade länge varit sugen på att testa att virka en mössa i samma teknik som man gör tawashis, och passade på att prova med det här garnet. Jag gjorde alltså på samma vis, fast större, och så sydde jag förstås bara ihop den i ena änden. I den andra änden gjorde jag reliefstolpar, varannan framifrån och varannan bakifrån, för att få till en resår. Mamma tyckte om mössan tror jag, trots att den blev betydligt större och sladdrigare efter att jag tvättat den än den var innan.

For a long time I had thought about trying to make a hat in the same technique as a tawashi, so I took my chance with this yarn. I made it in the same way, but of course bigger and I only tied it up in one end. At the other end I made relief double crochet; one front, one back and so on. Mom liked the hat I think, even though after washing it, it became much bigger and more flabby than before.




Be happy!

Kommentarer