Mössa och halsduk/hat and scarf

I början av vintern Tidigare i år såg jag en jättefin mössa och halsduk i en affär och tänkte genast att sådana måste jag virka! Garnet hittade jag på Konsum i Charlottenberg av alla ställen. (Charlottenberg är en mycket liten ort i Eda kommun i Värmland, väldigt nära norska gränsen). Det är i 100 % ull, heter Ullrika och marknadsförs av Falkgarn. Det var lite för tjockt för att min mössa och halsduk skulle bli sådär lösa och mjuka som de i affären, men jag är ganska nöjd ändå. 

In the beginning of the winter Earlier this year, I saw a really nice hat and scarf at a store and immediately thaught that I have to crochet those for myself! I found the yarn at a supermarket in a very small town. The yarn is 100 % wool and a bit too thick to make my hat and scarf just as loose and soft as the ones in the store, but I am pretty happy with them anyway.

Mössan gjorde jag ribbad; med halvstolpar fram och tillbaka, några fastmaskor och en smygmaska i den ände som skulle bli toppen på mössan, allt i bakre maskbågen.
 Halsduken gjorde jag i stolpar, genom båda maskbågarna. Jag började med att bestämma bredden och virkade sedan på längden, om ni förstår vad jag menar.




Be happy!

Kommentarer