Pumpa och pannband / Pumpkin and headband

I förra veckan fick jag för mig att jag skulle dra upp en halsduk som jag gjorde för ett par år sedan, i puffmaskor och av Molly-garn, som jag aldrig riktigt tyckt om. Den var randig i sex olika färger, så ni förstår nog att det blev en hel del garnstumpar, som jag nu inte riktigt vet vad jag ska göra med... Men jag har i alla fall gjort en liten pumpa. Den är virkad på ungefär samma sätt som en ribbad mössa. Ett antal halvstolpar fram och tillbaka, och en fastmaska i varje ände. När stycket var tillräckligt stort satte jag ihop det till en boll, med orange garn i botten och grönt på toppen. Och så fortsatte jag med några gröna luft- och fastmaskor som "stropp" innan jag fäste garnet. Plättlätt! Innan jag satte ihop den helt, fyllde jag den förstås med vadd (stoppning från en IKEA-kudde).

I made a little pumpkin with yarn from an old scarf, using half double crochet and single crochet at the ends. It is stuffed with pillow stuffing and the green "handle" is made with chain stitches and single crochet. Very simple!

Av det svarta Molly-garnet gjorde jag ett nytt pannband med ungefär samma teknik, fast nu enbart halvstolpar.

The scarf that I took apart was made out of six different colors, among them also a black one. So, with the black yarn I made a headband. The one I already had was made with single crochet, in an unknown acrylic yarn. I made the new one kind of in the same way as the pumpkin; using only half double crochet back and forth.
Det nya pannbandet. The new headband.
Det gamla pannbandet. The old headband.





















Pannbandet jag hade sedan innan var gjort i fastmaskor, så det var lite tätare ribbat. Tråkigt med ett alldeles vanligt, svart pannband kan tyckas, men det är nödvändigt nu när det är lite halvkallt ute. Jag får bara ha svarta kläder till arbetskläderna och det är inte tillräckligt kallt för att ta fram mössan riktigt än. (Att jag sedan, med mitt korta hår, ser ut som en idiot i alla former av pannband kan inte hjälpas.)





Be happy!

Kommentarer