Herrmössor/men's beanies

Det finns en tjej i Karlstad som tillsammans med några andra har startat projektet "Fyll en folkabuss". På facebook finns det som ett evenemang och på Instagram hittar ni dem under @fyllenfolkabuss. Det hela går ut på att de som har saker eller pengar att avvara skänker vad de kan och vill av det som behövs för tillfället, vilket kan vara allt från hygienartiklar till vinterkläder. Magdalena, som hon heter, åker sedan runt till olika flyktingboenden i Värmland med sin folkabuss och lämnar sakerna till de nyanlända flyktingar som bor där.

Orsaken till att jag skriver om det här, förutom att sprida information om evenemanget, är att jag virkade några mössor att skänka. Herrkläder verkar vara svårare att få fram än damkläder, så med hjälp av några restgarner från mina gömmor och garn som jag hittade på Myrorna virkade jag några herrmössor.

There is a girl (woman) in my hometown who collects clothes and other things that are needed for newly arrived refugees in the region and then drives it to the different refugee housings. I decided to crochet some beanies for them.
Först en alldeles vanlig mössa av ullgarn i olika färger som jag hade över. Bara fasta maskor.  Simple, just single crochet and wool yarns.
Det syns dåligt på bilden, men det är ett grönt, ett ljusblått och ett klarblått garn från Myrorna. Jag vet inte vad det är för material, men det känns som ull. De räckte inte så långt som jag hade räknat med, så på slutet fick jag ta två acrylgarner som jag hade hemma för att virka en mudd. Den består av reliefstolpar framifrån och bakifrån. Resten av mössan är virkad i vanliga fastmaskor. Also single crochet. The cuff is crocheted in front post double crochet and back post double crochet (sorry about the translation, I hope it came out right).
Den här mössan är gjord av två garner från Myrorna. Det ena verkar vara acryl och det andra kan vara ull. Jag blandade alla möjliga maskor och varierade hur jag virkade dem (genom främre, bakre eller båda maskbågarna). Mudden längst ner är gjord på samma sätt som den ovan. This one is made with a lot of mixed techniques and stithces.
En helt vanlig ribbad mössa av svart garn som jag hade hemma. Vad det är för garn jag jag ingen aning om, det är något som mamma har hittat i sina gömmor för länge sedan och gett mig. Jag virkade ungefär efter den här beskrivningen från Kungen och Majkis. Alltså inte exakt, men efter samma princip. For this one, I used kind of the same technique as in this pattern.
Den här mössan är virkad på samma sätt som den ovan, fast i mycket tjockare garn. Jag hittade två likadana nystan på Myrorna och det räckte precis till den här mössan. Längst ner gjorde jag en kant av fastmaskor.  Same as above, although I finished it off with a row of single crochet.



Be happy!

Kommentarer