Tawashis

Tawashi är en japansk, eller snarare det japanska namnet på, tvättsvamp. De kan vara av alla möjliga material och ha flera olika användningsområden; man kan till exempel diska, tvåla in kroppen eller putsa skor med dem. Jag skulle dock rekommendera att ha olika tawashis till respektive ändamål...

De jag gjorde tänkte jag skulle vara som duschsvampar, men det går ju som sagt att ha dem till nästan vad som helst!

 Två små tawashis och en tillhörande tvättlapp i snäckskalsmönster. Det kan till exempel vara skönt att blöta tvättlappen i kallvatten och ha den på pannan när man sitter i bastun.

Och så några till. De blev lite väl små, tycker jag. Jag får prova med lite större nål och kanske tjockare garn nästa gång! Nu är det bara vanligt bomullsgarn som jag har använt, och virknål nr. 3. Beskrivningen jag följde hittar ni här. Visst ser de ganska avancerade ut? Men de är inte alls svåra att virka! Snabbt går det också.




Be happy!



Kommentarer