Klänning

Nu ni, nu har jag virkat ihop en klänning! Det är väl lika bra att "erkänna" från början att det mesta av den har jag inte virkat själv, men det är i alla fall jag som har sett till att det blivit en klänning.
Underdelen är en gardin som jag har köpt på second hand och sytt - nej okej, virkat - ihop till en kjol. Planen var att köpa olika virkade dukar och sätta ihop till klänningar och andra plagg, men med en gardin är ju större delen av jobbet redan gjort! De kommer dessutom ofta med en fin kant nertill. Överdelen hade jag också turen att hitta på second hand i form av ett färdigt virkat linne från H&M. Eller ja, det stod faktiskt "Hennes" på lappen i nacken, så jag antar att det har varit med i några år.
 Den stora utmaningen låg i att sätta ihop de här två på ett bra sätt och det visade sig vara svårare än jag hade väntat mig. Linnet är löst, lätt och tänjbart medan gardinen är mer stabil och tung, så den ville gärna dra ner linnet för långt när jag hade satt ihop dem kant mot kant. Som ni ser på bilden nedan blev det ändå inte helt perfekt i slutändan, men det var ju trots allt mitt första försök.
Och som ni ser på bilderna här nedanför, går det att dölja misslyckandet med ett skärp!
 Garnet jag har använt är faktiskt varpgarn (som normalt används till trasmattor, men det har jag nog redan skrivit om?), eftersom det passade väldigt bra i färgen och jag har mycket av det. Förutom att sätta ihop delarna till en klänning har jag dekorerat och samtidigt försökt att minska ärmhålen och urringningen lite grann.




Be happy!

Kommentarer