Hemgjorda ergonomiska virknålar

För ett tag sedan såg jag i en annan virkblogg hur man kan göra egna ergonomiska virknålar, med hjälp av befintliga metallnålar och Fimo- eller Cernitlera. Idén låg och lurade i mitt huvud tills förra veckan, då jag gjorde slag i saken. Jag gick och köpte Fimolera i två härliga färger, tog med mig en vän hem på pysselträff (hon stickade för tillfället på en halsduk) och satte igång att följa Virktantens beskrivning.

Så här blev mitt resultat:
Virknålar i ugn, inget som finns med i någon kokbok.
Det syns inte på bilden (den var sämre än jag trodde!), men jag har ristat in en siffra för nålens grovlek längst bak på alla nålar. Det syns tyvärr inte heller på bilden att den vita leran glittrar som snön en solig vinterdag. :-)


Vad händer?
Jag skulle ju virka ett set med mössa och vantar i flätmönster till min moster. När jag var i garnaffären och "rekade" för det, råkade jag hitta raggsocksgarn och blev ju bara tvungen att göra ett par riktiga raggsockor, som håller och kan få plats i skorna. När jag sedan skulle köpa mosterns garn, fanns bara tre nystan kvar av det och de skulle få en leverans från den leverantören dagen efter. Maximal otur! När nästa leverans blir kunde de inte veta, så det är bara att vänta. De tre nystanen räckte till mössan och en halv vante. Dessutom har jag en raggsocka, ett gäng UFO:n (unfinished objects) som jag går och drar i då och då, och hejdlöst med inspiration, bland annat från facebookgruppen Online Virkcafé. Idag sydde jag ihop fyra gamla mormorsrutor, men vet fortfarande inte riktigt vad det blev. Kanske en liten duk. Med andra ord är jag nu inne i en sådan fas när jag vill göra allt och lite till på en gång. Något av det blir säkert gjort i alla fall. Och just det, jag tror att jag måste lära mig att virka s.k. African Flowers också.



Be happy!



Kommentarer