Sushi 2.0

Nu har jag virkat ny, happy, sushi. Betydligt bättre än den gamla blev den.
Titta här, om du måste, för att se den gamla och glöm gärna den sedan!


Gunkan maki med rom.
Nigiri med avokado.












Nigiri med lax.


Hosomaki (eller hosoi maki?) med lax och gurka.
Nigiri med räkor och med avokado.












California roll med räkor och färskost. Skalade och oskalade sesamfrön utanpå.

Jag gjorde sjögrässallad också, men den gjorde sig inte så bra på bild. Den var väldigt simpel i alla fall; luftmaskor av grönt bomullsgarn.

De här sushibitarna skiljer sig ganska mycket från de första jag gjorde, för några år sedan. Då hade jag till att börja med inte ens ätit sushi och jag hade inte heller så mycket erfarenhet av att virka. Nu gjorde jag rullarna på ett helt annat sätt - jag rullade ihop dem. Alla bitarna är gjorda med mycket mer kärlek och glädje, och med inspiration från en av mina favoritrestauranger, Happy Kitchen!

Som ni kanske lagt märke till finns det ingen sushibit med jätteräka eller scampi på. Det är helt enkelt för att det är idiotiskt att äta sådana och det är inget jag vill uppmuntra till. Jag förstår inte att det finns restauranger som fortfarande serverar jätteräkor.

Varför? 

Därför:




Kommentarer