Amigurumis

För cirka två år sedan, tror jag, fick jag den här boken i födelsedagspresent. Någon tyckte att jag skulle börja virka amigurumis, och det skulle jag!


Den första riktiga amigurumin som jag gjorde blev en tanuki, från boken ovan. Efter mönster och allt!
Jag lärde mig att tanuki betyder mårdhund och att den enligt den japanska mytologin står för girighet. Det är ju tydligt att han gillar pengar och fina smycken!
Lite mer kuriosa om mårdhunden, är att det är en sådan Super Mario och Luigi blir när de kan flyga i Super Mario Bros. 3. Det är alltså ingen konstig räv, katt eller tvättbjörn utan en mårdhund och inget annat. Det var i alla fall en aha-upplevelse för mig när jag upptäckte det!


Nästa djur ur samma bok blev en uggla.

Sedan blev det en "mager sömnig katt", fast jag tycker nog att min variant blev mer en nyfödd eller sovande kattunge!
Hur som helst, boken "Lär dig virka supersöta amigurumi" av Annie Obaachan är inte bara full av inspiration för den som gillar att virka. Den har enkla beskrivningar och roliga bilder. Jag lärde mig en hel del om virkning, fick bra tips och blev sugen på att veta mer om kawaii, amigurumi och Hello Kitty.

Kommentarer